Переглянути всі підручники
<< < 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 > >>

 

Тема 4

Й. Сталін: «...Від чого залежить обстановка оборони нашої країни? Від культурності населення, від того, яким буде наш солдат, чи розбиратиметься він в елементарних поняттях культури, чи зможе він користуватися, наприклад, компасом, розібратися в картах, чи є в нього хоча б примітивна грамотність, культура, щоб він міг зрозуміти накази...»

(Беседа тов. Сталина с украин-скими писателями от 29 февраля 1929 г. // Шаповал Ю. Україна XX століття: особи та події в контексті важкої історії. - К.; Генеза, 2001. - С. 105)


Йозефа Ґеббельса й повинні були контролювати нацистську спрямованість культури.

В Італії Б. Муссоліні, який інколи виконував на скрипці твори Вагнера, вважав себе неперевершеним знавцем наук та мистецтва, особисто давав вказівки діячам культури, визначав, хто з них заслуговує на підтримку, а хто, навпаки, має бути покараний за небажання чи недостатню активність у прославлянні «великого дуче» і «величі фашизму». Він вимагав від них проводити у своїх творах нерозривний зв'язок від Великого Риму доби Цезаря до фашистської Італії Б. Муссоліні. Повсюди в Італії творилося «нове мистецтво фашистської ери» в офіційному «лікторському стилі».

К. Хібберт, англійський журналіст: «Муссоліні ніколи не поділяв гордості італійців за свою велику художню спадщину й не міг зрозуміти їхнього невдоволення, спричиненого тим, що він подарував скульптуру Мірона «Дискобол» Гітлеру... Живопис, скульптура, як і будь-які предмети мистецтва, лише бентежили його, залишаючи байдужим, а відвідання опери навіювало на нього нудьгу і навіть сон...»

(Хибберт К. Муссолини. -Ростов-на-Дону: Феникс. 1998. -

С. 91-92)


Будь-яка «нейтральність» у творчості розцінювалася тоталітарними режимами як підривна діяльність, спрямована на повалення існуючої влади. Більшовицьке гасло «Хто не з нами, той проти нас!» втілювалося в життя й в СРСР, й у Німеччині, і в Італії. Відмінність між нацизмом, фашизмом і комунізмом у сфері культури полягала в тому, що нацисти і фашисти були спрямовані в минуле, де «все було краще», а комуністи - в майбутнє, де «все буде краще». Фашизм і нацизм намагалися засобами культури створити Нове Середньовіччя, утверджували культ героїзму і войовничості. Невипадково кумиром А. Гітлера був Фрідрих Барбаросса, а Б. Муссоліні - Наполеон Бонапарт. Миролюбність і прагнення до спокійного заможного життя, позбавленого переживань, героїзму й жертовності відкидалися. Натомість насаджувалося свідоме прагнення до смерті, але смерті неодмінно героїчної, а не від безвиході, як в романах Ф. Кафки.

А. Гітлер, Б. Муссоліні, й особливо Й. Сталін, приділяли значну увагу кіно, цілком слушно вбачаючи в ньому ефективний засіб пропаганди. Серед улюблених кінострічок Й. Сталіна були «Чапаєв» та дилогія про В. Леніна. Перша утверджувала в суспільній свідомості більшовицьке тлумачення громадянської війни в Росії, а друга - вигідний Й. Сталіну сюжет подій жовтня 1917 p., в якому Й. Сталіну відводилася головна роль, якої він насправді не відігравав.

 

Переглянути всі підручники
<< < 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 > >>
Сайт управляется системой uCoz